Överst.blogg.se

Bilder från livet

Vinna eller förlora?

Kategori: Helena

Det talas mycket om barnuppfostran och skrivs ännu mer. Vad är hårda ord? Vad är kränkande? När ska man som förälder höja rösten åt sina barn?

Jag anser att behandlar man barn med respekt och vänlighet, får man det tillbaka. Är man lugn och harmonisk, får man harmoniska barn. Upprepar man ord och handlingar, så kommer de åter i barnens "varande".

Jag kanske är lyckligt lottad med barn (och bonusbarn) som lyssnar, förstår och gör som de ska, utan att jag som förälder behöver vara hård på något sätt.

Barn är barn. Barn måste få leka, busa och stoja- efter deras egen förmåga. Däremot säger jag INTE att de ska riva huset de är i, eller söndra saker, skrika och gapa. Man måste vara lyhörd som förälder och se barnet, med dess behov.

Har man fått äran att ta hand om och uppfostra en känslig själ- ta vara på det!
Ge näring till den lilla person som du ska fostra- så kommer barnet att blomma resten av livet!

Att kränka är att söndra. Svarar man med hårda ord, får man hårda ord tillbaka. Är man tyst, får man inget vettigt tillbaka.

Prata, upprepa, diskutera, kramas, skratta och svara med ett leende! Det tror jag funkar. Vad tror du?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: