Överst.blogg.se

Bilder från livet

Det som är tabu!

Kategori: Helena

Vad är egentligen en god mor? Blir man "sämre" för att amningen inte fungerar? Hur mycket ska man "offra" sig för att pumpa ut mjölk?

Det är inte lätt. Inte på något sätt!
Det gör ont. Man svettas. Det trycker, spänner och pirrar. Man är konstant fläckig, eftersom mjölken sipprar ut och lämnar rosor på kläderna. Man måste sitta still. Illamående under pumpningen, gör det INTE till en trevlig stund. Det tar dubbelt så lång tid med allt. Matning och pumpning är svårt att kombinera. Pumpa måste göras regelbundet, annars blir det mjölkstockning med resultatet knölar och feber (ja, jag har hunnit testa det). Man blir bunden till rutiner och stressad när man inte får ut maten i tid.

Som det är nu har vi ett I-landsproblem. Jag har nog mycket mat till vår skatt att helammas, men det är jobbigt att pumpa. Jag mår fysiskt illa varje gång- för att det innebär stress. Stress för att jag alltid har något att göra "sen".

Klart man vill ge det bästa man har så länge det går. Men till vilket pris?

Mina kroppsliga instinkter kan inte skilja på gråt från våra barn. Mjölken rinner till så fort någon av dem piper/gråter/tjuras/trilskas. Det fungerar även med barngråt från TVn... Sitter jag redan och pumpar, och det blir för livat, låser sig hela systemet och det blir svårt att få ut mjölken.

Så... Nu är det sagt. Fler mammor som delar med sig av tabubelagda ämnen, kanske lättar på trycket- förmildrar bilden av den goda modern och vi kanske kan fokusera på att uppmuntra varandra och ge styrka, kraft och mod.

Tack Anna A, för att du fick mig att släppa sargen och komma in i matchen!!! Du är bäst, bäst, bäst!

Vad tusan är viktigare än att ge sitt barn en bra start? Inte är det ett dagsprogram fullt för att hälsa på folk, för att de kanske blir ledsna om man inte kommer osv. Min familjs rutiner och tider är viktigast. Passa andras tider, för att stressa undan mina åtaganden är strunt.

Kommentarer

  • Petra säger:

    Så klart detta är tabu att prata om, men du gör det för j-la bra. hysterin på neo när vi låg där om amma, pumpa, amma pumpa var helt galen och mjölkstockning då ena bröstet inte ville släppa mat till annan än Heddan. Ja vi mammor är hjältar. och vi gör det som är bäst för vårt barn/ vår familj men att sen andra ska tycka det är helt legitimt att påpeka om man ammar eller inte tycker jag är märkligt? man lägger ju sten på börda- man har ju redan dåligt samvete för att man kanske inte ammar fullt ut eller att man valt att sluta osv. Hejja dig och vi hälsar gärna på när DU säger det är okej :) kram

    2013-06-26 | 07:01:44
    Bloggadress: http://www.viggopiggo.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: